Otyłość – rosnący problem społeczny

efekt jojoNadwaga to rosnący problem społeczny, który ze względu na swoje uwarunkowania, pojawia się głównie w krajach rozwiniętych gospodarczo. Nadwagę powoduje zła dieta, brak ruchu i siedzący tryb życia. Ekspansja "fast foodów" zmieniła zwyczaje żywieniowe. Na przykład, zamiast zdrowego obiadu domowego konsumuje się wysoko-tłuszczowe pożywienie o wysokiej zawartości kalorii, sporządzone w barach szybkiej obsługi. Spożywane w pośpiechu hamburgery, kebaby, frytki itd., stanowią przyczynę nadwagi. Dzieci i młodzież lubi zajadać się czipsami, batonami i innymi słodkimi frykasami, stąd bierze się dostrzegalny wzrost współczynnika otyłości .

W czasie, gdy zapewniamy organizmowi więcej kalorii niż ten wymaga, zaczyna pojawiać się zbędny tłuszcz. Typowa kobieta powinna dostarczyć organizmowi 1900-2100 kalorii na dzień, tymczasem mężczyzna w zależności od wieku i wykonywanej pracy 2600-3400 kalorii. Rodzice powinni już od samego początku uczyć dzieci zasad zdrowego żywienia, a do szkoły robić im kanapki, a nie dawać pieniądze.

Kiedy już niektórym odchudzającym uda się stracić na wadze, następuje szybki powrót do uprzedniej wagi ciała określany jako efekt jojo. Szacuje się, że trzy czwarte osób stosujących dietę odchudzającą po roku wraca do punktu wyjścia.

Wiadomo, że większość zachorowań na chorobę wieńcową, cukrzycę i inne choroby układu krwionośnego, występuje u ludzi z otyłością. Podwyższony poziom złego cholesterolu wykrywa się się nagminnie w przypadku groźnej nadwagi brzusznej. Dlatego ważne jest, aby spożywać jak najwięcej produktów zasobnych w błonnik, owoców i warzyw, a ograniczyć konsumowanie "fast foodów", słodkości i słodkich płynów, szczególnie tych gazowanych (cola jest najbardziej tłucząca). Powinno się również wzmóc aktywność fizyczną, uprawić jogging lub spacerować.

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>