Policja przegrywa z kierowcami w sądach. Ponad 14 milionów złotych wyrzucone w błoto.

Kolejny raz sąd kwestionuje działanie nowych laserowych mierników prędkości. Najpierw w Zamościu, a później w Krakowie. Do użytku zakupiono sprzęt, który nie spełnia polskich przepisów dotyczących urządzeń do pomiaru prędkości. Chodzi o urządzenia LTI 20/20 TruCAM, które zastępiły owiane złą sławą radary Iskra, słynące między innymi z tego, że potrafią podawać wysokie wyniki prędkości nawet stojącego samochodu. 

Promieniowanie laserowe w urządzeniach TruCAM jest generowane w oddzielnym względem wizjera układzie optycznym, który znajduje się poniżej celownika. To prowadzi do sytuacji, w której policjant obsługując przyrząd może nie mieć świadomości, że w rzeczywistości namierza inny pojazd niż ten, na który wskazuje punkt celowniczy w wizjerze. 

Najnowszy zakup policji nie spełnia polskich przepisów dotyczących urządzeń do pomiaru prędkości. Błędy pomiaru wynikają z szerokości wiązki laserowej, która wzrasta w miarę zwiększania sie odległości od pojazdu. Poza tym urządzenie nie posiada wymaganej przepisami funkcji automatycznej identyfikacji pojazdu, którego prędkość została zmierzona, co wynika ze wspomnianego faktu generowania promieniowania laserowego w osobnym względem wizjera układzie optycznym. Pomiar nie może być wykonywany względem samochodów pokrytych lakierem metalizowanym, gdyż może wystąpić zjawisko poślizgu wiązki mogące skutkować błędem pomiaru nawet o 50 km/h. Już przy odległości 500 m od funkcjonariusza dokonującego pomiaru, wiązka lasera może mieć ponad metr szerokości i obejmować więcej niż jeden pojazd. Kolejny mankament jest taki, że wystarczy iż operatorowi drgnie ręka i wiązka laserowa przesunie się po stojącym obiekcie, wynikiem będzie pomiar prędkości z jaką przesunęła się wiązka, a nie pojazdu.

Eksperci już na etapie policyjnego przetargu zwracali uwagę, że LTI 20/20 TruCAM nie jest pozbawiony tych wad. 
Zakup nowych urządzeń kosztował podatników ponad 14 mln zł. O wycofanie z użytku Iskier wnioskowali sami funkcjonariusze drogówki. Niestety nowe urządzenia nie przyniosły w tej kwestii zmian.

źródło: www.motoryzacja.interia.pl
Czytaj więcej na http://motoryzacja.interia.pl/raporty/raport-polskie-drogi/wiadomosci/news-sad-podwaza-wyniki-pomiarow-laserem-lti-20-20-trucam,nId,2555905#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome

Author: Mr. A.

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*