Skrzynie automatyczne w samochodach. Czy to dobry interes?

W Polsce liczba samochodów wyposażonych w skrzynie automatyczne systematycznie wzrasta. Mechanicy zajmujacy się serwisem tych skrzyń przeżywają obecnie "złoty okres" swej dziełalności. Ale czy to się za chwilę nie skończy? Jak długo ten rynek będzie się rozwijał?

Od chwili wprowadzenia na rynek skrzyń automatycznych minęło już ponad 70 lat. Były to konstrukcje, którym wystarczyło 3 lub 4 przełożenia. Jednak od około 2000 roku rozwój skrzyń automatycznuch przeżywa prawdziwą rewolucję technologiczną. Dziś nikogo nie dziwi skrzynia automatyczna z 9 przełożeniami, mówi się już o 10, a nawet 12 przełożeniach. Ponadto dynamicznie rozwijają się dwusprzęglowe skrzynie typu DCT/DSG lub typu CVT, w których teoretycznie istnieje nieskończona liczba przełożeń.

Skrzynie automatyczne pozwalają na bardzo płynną jazdę, optymalizując przełożenia do obrotów silnika. Dzieki temu auta z taką skrzynią osiągają wieksze przebiegi – silnik jest mniej obciążony.

Skrzynie automatyczne pod względem sposobu sterowania można podzielić na główne grupy:

  • skrzynie hydrauliczne
  • skrzynie hydrauliczno-elektryczne
  • skrzynie hydrauliczne ze sterowaniem elektronicznym
  • skrzynie bezstopniowe

W pierwszej grupie znajdują się skrzynie które na podstawie aktualnych parametrów jazdy i pracy silnika dobierą optymalne przełożenie całkowicie mechanicznie. Druga grupa to skrzynie pierwszej grupy, wzbogacone o elementy sterowania elektrycznego i elektronicznego, co pozwoliło na zwiększenie ilości parametrów i blokad. Trzecia grupa (powszechnie stosowana w naszych szmochodach) o sterowaniu elektronicznym, to skrzynie w których praktycznie tylko elementy wykonawcze i najważniejsze blokady pozostały mechaniczne i hydrauliczne, natomiast wszystkie funkcje sterowania i kontroli sprawuje układ elektroniczny. Grupa czwarta, czyli skrzynie bezstopniowe, bazuje na różnych rozwiązaniach technicznych, ale główną róznicą jest brak ustawialnych przełożeń.

Do niedawna skrzynie automatyczne można było spotkać niemalże wyłącznie w samochodach wyższej klasy, dziś na świecie takie skrzynie montuje się w połowie wszystkich samochodów opuszczających fabryki. W Polsce w 2010 roku już 10% z ogólnej liczby 17 mln samochodów posiadało skrzynię automatyczną, a jak przewidują specjaliści za niespełna 7 lat blisko połowa samochodów osobowych w Polsce bedzie wyposażona w automatyczne skrzynie biegów.

Serwisy samochodowe będą bardzo często odwiedzane przez samochody z automatami, a konieczność przeglądów serwisowych, wymian oleju w skrzyni, filtrów i uszczelek stwarza ogromny rynek. Jeszcze do niedawna producenci samochodów wyposażając swoje modele w skrzynię automatyczną, zakładali, że ich produkty nie wymagają konserwacji, ponieważ konstruowali przekładnie bezobsługowe. Takie rozwiązania zakładały przebieg między 150-180 tyś. km. Pomijano fakt starzenia się oleju i zgodnie twierdzono że nie wymienia się olej tylko samochody. Konstrukcje skrzyn automatycznych po roku 2000 bardzo często zawieraja korki spustowe i wymienne filtry oleju, a producenci skrzyń automatycznych coraz częściej potwierdzają konieczność wymiany płynu ATF i filtrów w swoich konstrukcjach.

Wymiana oleju ATF, filtrów i adaptacje skrzyń biegów, nie stanowią dla przeciętnego mechanika większego problemu, należy jedynie pamiętać o procedurze jaką należy przestrzegać podczas serwisowania skrzyni automatycznej. Serwis skrzyń automatycznych musi być oparty na najwyższych standartach oraz na doskonałej jakości częściach zamiennych i materiałach eksploatacyjnych tj.oleje i płyny ATF, filtry i uszczelki.

Należy zauważyć, że skrzynie automatyczne pod względem budowy i możliwości różnych algorytmów pracy należą do najbardziej skomplikowanych zespołów spotykanych w samochodach, dlatego wszelkie prace związane z przeglądami bieżącymi i naprawy owych skrzyń należy wykonywać w serwisach ASO lub wyspecjalizowanych serwisach samochodowych. Serwisy te posiadają wyszkoloną kadrę mechaników i pracują na częściach najwyższej jaości.

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>