Zmniejszamy poziom cholesterolu

Wiele czynników ryzyka schorzeń serca może być kontrolowanych poprzez nieznaczne modyfikacje w stylu życia. U ludzi z wysokim poziomem cholesterolu najbardziej sprawdza się zmiana sposobu odżywiania, która może zmniejszyć niebezpieczeństwo zapadnięcia na chorobę. To przypadek, kiedy nawyk może być Twoim najlepszym przyjacielem lub najgorszym antagonistą. Wyniki z doświadczeń epidemiologicznych pokazują mocną współzależność pomiędzy dużym spożyciem błonnika i zmniejszeniem niebezpieczeństwa choroby niedokrwiennej serca oraz schorzeń systemu krwionośnego. Badania te pokazują, że wysokie spożycie włókna może zmniejszyć niebezpieczeństwo udaru mózgu, wysokiego ciśnienia tętniczego, otyłości, cukrzycy i raka jelita grubego.

American Heart Association rekomenduje jeść od 20 do 30 gramów błonnika dziennie, National Cancer Institute od 25 do 35 gramów błonnika dziennie. Na nieszczęście, gros Amerykanów konsumuje mniej niż 11 gramów błonnika na dzień.

Włókno jest elementem konstrukcyjnym części ściany komórek roślin. Zawiera on wszelkie elementy pokarmów roślinnych, których organizm nie jest w stanie strawić i wchłonąć. Rozpuszczalny błonnik, który rozpuszcza się w wodzie, mieści się w owocach i jarzynach, suszonym grochu i fasoli, czy płatkach owsianych. Powoduje, że cholesterol nie gromadzi się w wyściółce ścian żył i tętnic i zmniejsza w ten sposób niebezpieczeństwo miażdżycy i schorzeń mięśnia sercowego.

Błonnik nierozpuszczalny, który wchłania wodę, znajduje się w produktach pełnoziarnistych, które absorbują wodę, takich jak pieczywo pełnoziarniste. Nierozpuszczalne włókna pomagają oczyścić i prędko przejść przez kanał pokarmowy masie kałowej. Błonnik nierozpuszczalny może zaspokoić nasze łaknienie, sprawić że czujemy się „pełni”. Błonnik nierozpuszczalny nie redukuje poziomu cholesterolu. Ponieważ te dwa typy włókien dietetycznych – rozpuszczalne i nierozpuszczalne – występują w różnych ilościach w wielu owocach i jarzynach, a oddziałują na organizm w różny sposób, trzeba opracować zwyczaj jedzenia przeróżnych pokarmów roślinnych.

A więc, żeby zmniejszyć cholesterol przede wszystkim spożywaj więcej błonnika i pij większe ilości wody. Stosuj się do tych prostych reguł, a twoje serce powie ci „dzięki”.

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>